Isnin, Oktober 25, 2010

Ya-Allah..pinjamkan aku sayap bidadarimu


RING! RING! RING! RING!

AKU: hello...

AYAH: assalamualaikum.

AKU: mualaikumusalam.

AYAH: ayah kabo ni, ko jgn susah hati pulak. kang kalo ayah tak kabo ko marah pulak...

AKU: ape bendenyer ayah? (hati aku dah mula berdebar nih...)

AYAH: tadi ayah bawa opah ko pegi hospital sebab 2, 3 hari ni dah teruk sangat rupanyer.
dua hari lepas kami dah pakat baca yasin dah...dia nampak penat sangat.

AKU: (sampai hati ayah tak bagi tau aku) emm...sekarang opah camane? dia boleh bercakap
tak?

AYAH: kat hospital kampar tengah tunggu keputusan doktor. mak ko ada dengan dia. ayah
kena balik rumah dulu nak amik barang opah nak masuk wad...lagi pun karang Liza
balik keje takde orang di rumah.( Liza satu-satunya adik aku) ko tak payah le balik
sebab ko pun baru lagi balik. anak ko pun esok lusa nak periksa.( 27 oct anak aku ada
peperiksaan akhir tahun)

AKU:(terdiam beberapa saat) yelah ayah....apa-apa cepat bagitau orang tau

( gagang telepon diletak...aku sedih, nangis..)

Baru seminggu lepas aku balik kampung jenguk opah bila mak bagitau opah tak berapa sihat. Bila aku sampai, opahlah orang pertama aku nampak sebab kata mak memang dari tadi dia dah duduk atas bangku depan pintu tu tunggu aku sampai. Kata mak opah nampak sihat sikit bila dengar aku sekeluarga nak balik. Memang betul, walaupun jelas nampak dia tak sihat, opah nampak gembira sekali menyambut cicit-cicitnya sambil menimang-nimang anak kecilku...tapi opah dah tak daya nak dukung anak aku lagi.. maklumlah, dah 86 tahun umur opah aku tu.
Hari ni aku dikejutkan lagi dengan berita opah masuk hospital. Ya-allah...kalau boleh kau pinjamkan aku sayap bidadarimu....ingin aku terbang ke sana untuk bersama opahku tersayang menemani hari sakitnya. Akan aku usap tangannya yang dihiasi kedutan seribu itu. Akan aku belai rambut putihnya yang hanya tinggal beberapa helai itu dengan harapan opah sihat lagi.
Opah...apa yang mampu aku lakukan sekarang cuma berdoa semoga segalanya baik-baik saja. Jarak kita tak memungkinkan aku berada disisi mu sekarang ini opah... Lawanlah opah, bertahanlah opah akan sakit mu itu...sekurang-kurangnya sehingga aku balik membawa cicit-cicit mu untuk bertemu dengan mu.
Ya-allah aku mohon simpatimu ya-allah berikanlah aku kesempatan untuk bersama opah kesayanganku walau untuk seketika dibaki usianya. Kau perkenankanlah ya-allah permintaanku ini ya-allah...aku mohon ...


4 ulasan:

Tomato Gurl's Life berkata...

akak..tabahkan diri ye..sabar ye yunk..doakan yang terbaik utk opah akak..

simply nana berkata...

amin..mudah2an termakbul doa akak tur yea...sabar yew

noreed berkata...

semoga opah awak kembali sihat seperti sedia kala. jgn sedih2, tabah kan hati kuatkan semangat

alinac lover berkata...

rasa nak nangis ja baca entri ni

yong xdpt nk gambarkan perasaan tu klo jadi kt yong.. :(

takut nk hadapi nya..T___T